Smokin’

May 16, 2009

Аз съм пушач. Не горд, но пушач. Не ме е срам от това, разбира се. Срам ме е само, че пропуших на… хм, 12 или 13, не съм сигурен. Причините… сложно е.

И не – няма да пиша положително за тютюна – то май няма и какво да му е положително, освен че на мен ми е приятно да пуша. И съжалявам, че с нещото, което обичам да правя без да искам тровя някого. Повода за тази публикацийка не е, че се прие закон за забрана за пушенето на обществени места. Това е съвсем нормално да се случи и предполагам, че е за добро. Дали ще се спазва закона и как ще става следенето дали се спазва… е, песимист съм, но нека видим.

Провокираха ме мненията на разни хора из мрежата – коментари в блогове и коментари под статии (т.нар. “форуми) във електронни издания.

Първо: тона тип “нека ви, гадни пушачи” е наистина неприятен. В крайна сметка всеки пушач сам си преценява и е наясно с рисковете и вредите и ако не ви пречи такива изказвания само дразнят. Много. Съответно следват и пишман дискусиите и псуването.

Второ: комплексарщината на българите. Сигурно 30 пъти прочетох как “по другите държави” или “в Европа” били гледали на пушачите като на втора ръка народ, как не се било пушело в заведенията и как там били глобявали и дрън-дрън. Аз съм в Дания от почти 10 месеца. Една от най-цивилизованите държави в очите на повечето българи, които познавам. Тук пушенето на публични места е частично забранено. В някои заведения има място за пушачи, което обикновено е малко помещение с маси, столове и пепелници. Отиваш там с напитката си, пушиш една цигара и си се връщаш да потанцуваш. Колко се спазва? Аз работих като чистач точно по барове и дискотеки и всеки път пода беше отрупан с фасове (наред с дъвки, счупени чаши, разлети напитки и какво ли не). Има заведения, в които пушенето навсякъде вътре е позволено. Те са обозначени със знак, който е по-скоро като реклама, отколкото предупреждение.

В кафенетата е малко по-различно, защото обикновено са по-малки и няма място за помещения за пушачи. На масичките навън, разбира се пушенето не е проблем. Бях в едно заведение, на което стените (стъклени) се “сгъваха” – през лятото ги разтварят и почти няма външна стена. Вътре може да се пуши съвсем нормално. Бях и в едно друго, което е нещо средно между кафене и кръчме – доста западнало и ъндърграунд и вътре си се пушеше навсякъде (без да се разгъват стени).

На по-големите летища (аз лично съм бил само на това в Копенхаген) също има поне по няколко помещения за пушачи – вярно, че няма столове или маси, но пък всеки може да влезе и да запали след дългия полет.

И тук специално най-малкото гледат на пушачите като… на по-различни хора. Нито съм забелязал някаква положителна тенденция, най-малкото пък отрицателна. Много датчани пушат (бившата ми шефка беше бременна в седмия месец и пак си пушеше (не, това не е правилно и според мен)), въпреки че и тук цигарите са скъпи. И никой (освен по-радикалните непушачи) няма нищо против. Това поне са моите наблюдения.

Та така трябва да е според мен и у нас. Пълната забрана няма да постигне нищо – или хората ще нарушават закона (и после по стар български обичай няма да си плащат актовете – както е във влаковете в момента) или ще срещате изнервени погледи по летища, гари и подобни места. А да се предотврати това е толкова просто – колкото да се задели (или изгради) една малка стаичка с една малка аспирацийка…

3 Responses to “Smokin’”

  1. shadrik Says:

    Мда, прав си.
    В Испания пушат та се не спират и никой не гледа на пушачите с презрение и т.н. Просто хората, които пушат го правят на места, където не пречат на другите (т.е. вън от сградите).

    Относно летищата и аз забелязах в Мюнхен, че има такива стаички за пушачи. Изненада ме, но не неприятно :)

    Просто трябва да има толерантност и уважение към личния избор на пушачите и съответно на непушачите.


    • “толерантност и уважение към личния избор на пушачите и съответно на непушачите.”

      да парафразираме:

      “да уважаваме и търпим личния избор на тези, които се убиват с цигари и съответно на тези, които не искат да си го причиняват.”

      не ме разбирай погрешно, и аз съм пушач. :) (трупащ мотивация)

  2. luchko Says:

    Tочно :-)


Leave a Reply

