Internet Security: Why Bother?

March 28, 2009

Често ми се е случвало когато говоря с някого по тема за личната неприкосновеност в Интернет и да се сблъскам със становище тип “К’во ми пука?”. И наистина, защо да ни пука че някое ченге може да чете какво или с кого си пишем, при условие, че не пишем нещо нередно? Аз също не съм нито терорист, нито някакъв конспиратор, обикновено кореспонденцията ми е с приятели, познати и колеги и си говорим за лични неща, работа или просто им говоря глупости.

Въпросът е принципен. Специално в България за съжаление голяма част от полицаите са все още с мислене и методи от преди демокрацията. Това си личи по много от действията им офлайн и абсолютната им неориентираност онлайн. Примерите са много, но според мен най-яркия е всъщност постоянното им напиране и неистово желание в последно време да имат законната власт да подслушват. Оправдават се с бюрокрацията в собствената си система и усложнената процедура за искане за разрешение за подслушване или сочат към стъпки на други държави членки на ЕС в тази посока. Първото е истински абсурд – вместо да решат проблемите в собствената си институция и връзката им със съдебната власт, гледат да ги заобиколят. При това по доста нагъл начин. Второто е донякъде обосновано, защото някои членки на ЕС (като Швеция) правят крачки към повече власт за полицията, но там картинката е доста по-различна. Нещата са доста по-прозрачни, липсват действия тип ДС и като цяло разрешителните не се дават произволно (като случая със София – близо 4 000 разрешителни за една година). Също така гражданите (с право) имат доверие в служителите на реда, нещо, което в България липсва.

Преди време когато вкъщи пристигнеше писмо до мен (или друг член на семейството) то не се отваряше от друг (без разрешение). Вярвам, че в повечето семейства нещата стоят по същия начин – моралния и етичния. По същия метод, но в по-голям мащаб трябва да стоят нещата в държавата. В противен случай рискуваме да се върнем две десетилетия назад. Аз лично съм роден през заветната 1989 и съм живял през комунистическо време само пет месеца. Съответно нямам личен опит с репресиите, налагани тогава. Но пък са ми разказвали доста и знам как ако някой е получавал писма от Запада, доста често (или винаги) са пристигали в дома му видимо отваряни преди това и изчитани. Доста неприятно, нали?

Сега риска да се случи нещо подобно с онлайн кореспонденцията ни – електронна поща или различни услуги за мигновени съобщения (IRC, Skype, ICQ, Jabber и други). Наистина един полицай няма да спечели много от това да прочете как закачам мацките в чата или как обсъждам някой проект с колега. Не там е проблема. Както вече написах – въпросът е принципен: трябва ли въобще полицая да има свободен достъп до личното ми пространство? Не. Трябва ли да се дава толкова власт на силовите институции? Не. Историята ни учи, че който има контрол над тези институции има контрол над всичко и всички. И българите не веднъж са научавали този урок по трудния начин. Сега трябва да покажем, че сме били добри ученици и да не допускаме подобно нещо да се случи отново. Но понеже не всеки има възможност или желание да ходи по протести, да членува в организации, борещи се за тези ни права и т.н. моята цел е да запозная хората с начините, чрез които могат да се предпазят от онлайн набезите на МВР.

В поредицата статии можете да очаквате моите коментари (на прост език, с картинки и т.н.) за кои програми и методи за комуникация са сигурни, възможно ли е и как да ги направим повече такива. Смятам, че всеки трябва поне да е наясно с тези неща, след това сам да прецени дали въобще му пука за собствените му права и дали ще се възползва от написаното в публикациите.

Ако искате да се включите или да дадете предложение ми напишете писмо или се свържете с мен в Jabber. Координатите ми са ей там, вляво.

2 Responses to “Internet Security: Why Bother?”

  1. Intel Says:

    Именно поради принципи не използвам скайп. Защо да ме подслушват като мога да използвам нещо по сигурно? (то да беше само подслушването…). Жалко, че не са много хората, които са на тези принципи.


Leave a Reply

