Me & E

February 26, 2009

В отговор на този коментар.

От август месец миналата година до сега съм безучастен по развитието на Enlightenment. Точно след като взех Macbook-a и пристигнах тук – смених операционна система и държава, съответно нямах никакво време и енергия да се занимавам. Както и още нещо – смених програмите, с които работех. Отделно спомогнаха и едни скандали вътре в проекта относно прелицензирането на core библиотеките и други простотии на които не издържах.

Но преди няколко дни ми се наложи да помоля Карстен (aka raster, лидера на проекта) за една сериозна услуга (не ми се ще да разкривам подробности, но ако пробия на този фронт ще споделя) и си припомних някои неща.

Спомних си колко обичам този проект. Как там имам истински приятели, макар и никога да не сме се виждали. Как като бях на 15 разбрах какво означава “компилиране” и как се прави на ръка тъкмо покрай Е17, как научих английски език в IRC канала. Също и как когато първия ми монитор бавно умираше именно общността, онези мои приятели ми пратиха пари за нов. Че и останаха тогава и си купих процесор. Аз порастнах в този проект – помогна ми да се развия и като личност, и като графичен дизайнер под зоркия поглед на Карстен, който е един от двамата човека които познавам и на които искреносе възхищавам и почти идолизирам. Първата ми работа като дизайнер се случи именно заради него, той ме препоръча. А колко нощи съм прекарал в смях, закачки, дискусии и приятна работа… Безценно ;-)

Всъщност, не съм сигурен, че някога съм ги забравял тези работи… Просто като че ли излязоха други, по-важни неща и купища проблеми, които ми убиваха желанието да свърша каквато и да е креативна работа доброволно.

Сега нещата стоят по друг начин. Имам желанието, отново кисна във Freenode и се забавлявам. Сериозна работа ще свърша след още малко време, в момента чета книги и уроци по Photoshop/Illustrator, за да мога в крайна сметка да правя още по-красиви икони и картинки. Неприятното е, че трябва да пускам виртуална машина за да ползвам любимата си графична среда, но какво пък – ще търпя докато не взема още една физическа (не, dual boot не е вариант за мен).

Иначе само не разбрах какво значи това “оффф” – ако имаш предвид, че оф-кам и пъшкам докато чета подобни коментари – напротив, радвам се, че има хора, които ме следят и се интересуват от работата ми. Благодаря! :-)

8 Responses to “Me & E”

  1. stealth Says:

    “оффф” в случая идва от offtopic, тоест коментара не е по темата :)

  2. go_fire Says:

    Да stealth е прав, това имах предвид макар, че сега виждам в твоята интерпретация много по-дълбок смисъл.

    Благодаря за поредния невероятен пост. Освен от родината да стискаме здраво палци, с друго не знам какво да помогнем.

    Аз също съм стар почитател на Просвещението. Е13 ми беше първата ако не се лъжа (около 99-2000). Когато минах изцяло на Дебиан имах проблем. Там подръжката е меко казано слаба и спорадична. Сега пак напипах годно хранилище и се занимавам (само потребител). С SVN не се разбрахме, твърди, че нямам звукова библиотека, която имам и то същата версия.

    Леко се разочаровах. Днес Е17 е облян в мрак и прилича на флуксбокс с компиз разширение.

    Преди две години по подразбиране идваше с тема обляна в злато, имаше и друга, платина. Наистина носеше просвета за това как да изглежда работния плот. Сега ги няма, а аз ровя насам натам да видя как да си ги върна.

    Пак дълго се получи, извинявай!

    • luchko Says:

      Старата тема не беше харесвана от много хора, а си плачеше за вътрешен редизайн – от години само се трупаше къде недъгав код, къде кофти картинки и други гадории, които я правха супер тежка (в сравнение със сегашната). За това и решиха да я сменят, аз пряко не съм участвал.
      Теми, модули и бодобни можеш да сваляш от http://exchange.enlightenment.org – хубав проект, официален даже.

      Относно разните проблеми – има ги, къде по наша вина, къде дистрибуторите не си свършват работата. Виж в уики-то, там сме писали (но недописали) много неща, ако и там не откриеш каквото ти трябва – irc.freenode.net, #e или пощенския списък.


  3. Виж сега – и аз съм Лъчезар, и аз съм фен на Manowar (знам им песните и наобратно, буквално), как ще се разберем кой да управлява? :D

  4. luchko Says:

    То поне, че и ти не си Петков ;-)
    Иначе… все ще стигнем до консенсус :Р

  5. go_fire Says:

    Досега не се бях заглеждал в лиценза на Е. Сега обаче разгледах trac и открих, че май няма такъв. Тоест няма обща посока. Например твоя приятел Растер е написал на ecore, някакъв подобен на BSD лиценз. В същото време лиценза на etk, скоро е бил подменен от BSD на LGPL и то старата втора версия. Документацията пък е под CC NC.И това са само първите три клона, в които влязох.

    Наистина ми прилича на сериозен проблем. Твойте хора трябва да се разберат. Че в един момент може да се окаже, че части на един и същи при това свободен проект не могат да съжителстват заедно, заради някакви правни дивотии.

    И това е важно от гледна точка на дистрибуторите най-вече. Да за Free BSD не е проблем, но големите ГНУ/Линукс дистрибуции може да възникне. Например една Мандрива или Убунту не би трябвало да може да разпространява документацията, защото садържа клауза против търговия.

    В предишното писане забравих да добавя нещо. Да нямах около година и половина инсталирано Е (имах, ама Е DR16, което ме дразни), но винаги следях живите дистрибуции, базирани на него. Даже втория нетбук, който излезе на пазара след Асус ЕЕЕ 701 беше с е17, но не стигна до Б-я и не можах да го купя.

    В действителност, след първоначалното лошо впечатление от темата, която има проблеми и с кирилицата (настройка на шрифтовете) после много се зарадвах. Вече лека по лека е17 е започнал да се превръща в пълнофункционална среда и почти не са необходими допълнителни приложения за нормална работа.

    Сиреч назрява времето да започне завръщането си на Юникс (и в частност ГНУ/Линукс) системите. За да може да влезе в големите дистрибуции, ще трябва да го решат този въпрос. Тъпо е, не е свързано с програмиране, не е свързано с дизайн, не е свързано с нищо важно за потребителя, но е нещо на което държат дистрибуторите. И колкото по-малко лиценза ползва (примерно Гном има един, а КДЕ два), толкова ще е по-лесно включването.

    • luchko Says:

      Самата Е17 + всички основни библиотеки (Eet, Evas, Ecore, Efreet, Embryo, Edje) без Eina са под BSD лиценз.
      Etk (която е далеч от основна библиотека, а е просто third party под нашата шапка), заедно с някои приложения и библиотеки, които я използват беше прелицензирана под LGPL.

      Принципно това не е проблем за дистрибуторите, по-скоро е въпрос на принципи. Много е сложно да обяснявам от къде тръгна всичко и как така се случи, че една от core библиотеките е с различен лиценз. Както и да е, де, изпокарахме се, един от основните ни програмисти не издържа и напусна, после се посдобрихме уж… И така. Сега това е положението.

      Това за документацията е добра бележка, ще видя какво мога да направя, за да я направим BY.

      Иначе – тъпо или остро, така стоят нещата. Двойно лицензиране. Но така или иначе няма юридически конфликти (LGPL/BSD) в кода, нито пък е някакъв проблем да се включи в коя да е дистрибуция по този начин, така че споко – ще ги превземем като издадеме версия! ;-)


Leave a Reply

