Интилигйентни

July 17, 2008

Аз сега като един виден сладОр ще се включа на тази сладорана в Мирката, за да проведем asl pls-разговор…

Шегата на страна. Младите хора в България затъпяват. Сериозно затъпяват. Нямам нужда от социолози и подобни да ми дискутират причините, както се прави от доста време. Не е нито Интернет, нито компютърните игри. Нито причината е само в семействата, нито само в държавата. Първоизточника е в обществото. Нещо, което Вени Марковски все загатва или направо си казва (и с което аз винаги съм бил съгласен) – обществото ни е зле, макар и това отдавна вече да се е превърнало в клише.

Първо родителите казват, че учителите не ставали и не възпитават добре, после учителите казват, че родителите са безотговорни и не възпитават добре (тук също лъсва факта, че в България топката се прехвърля не само между политици и институции) и накрая двете страни единодушно възкликват: “Ебахти държавата!”.

Не мога да кажа, че Държавата не направи нищо в лицето на МОН, поне през последната година. Какъвто и ще да е Даниел Вълчев, този човек е виновник за матурите и шапка му свалям, че устоя на натиска и всичките глупости. Според мен матурите бяха и са нещо абсолютно необходимо. Това следва да стимулира учениците да учат повече, да бъдат оценявани анонимно и съответно без приказки и съмнения за шуробаджанащина, подкупи и подобни.

Да, ама не. Матурите се превърнаха в абсолютен фарс. Най-малко 80% от учениците са преписали или са имали възможност да го направят. Лично при мен самата квесторка дойде няколко пъти да ми казва верни отговори. Имаше свободна дискусия и при двата изпита с единственото условие да сме по-тихи.

Учителите имаха интерес учениците да имат добри резултати – ако беше станало обратното хората щяха да настръхнат срещу съсловието им заради протестите миналата есен и липсата на добри резултати. На Вълчев му светна лампичката, че учениците просто нямат шанс ако критериите са нормално високи и ги занежи така, че тези, които бяха учили по-сериозно се почувстваха направо унизени. Защото ако приемем, че квесторите бяха нормални (не строги, просто нормални – да не позволяват преписване), сложността на задачите и критериите бяха също нормални сега много, много хора нямаше да вземат диплома. Което щеше да доведе до много малко студенти, които навярно щяха да се разпръснат в по-големите ВУЗ-ове и градове, което е много опасно за висшите училища от финансова гледна точка.

Оказа се обаче, че матурите са невероятна мечешка услуга за ВУЗ-овете. Не съм сигурен дали в случая е по-добре да се набляга на количеството студенти отколкото на качеството им. Сега всички университети, които приемат с оценката от матурите (решение, взето също под натиск от обществото) ще пострадат, защото много (МНОГО) хора, които са преписали на матурите по който и да е предмет, а дори не знаят какъв цвят е учебника ще бъдат приети. И ще има една камара студенти с интелект на амеба. Лично аз съм пряк свидетел на такива хора, които и хабер си нямат за какво става дума, а имат от 5.00 на горе. И сега кандидатстват.

Не вярвам в историите за конспирация, как комунистите, извънземните и Костов искат обществото да е тъпо, за да са на власт и да крадат, но се получава нещо такова. Болшинството от хората след набор ’86 са с много малко обща култура, малък речник, лош правопис. В следствие на тези и още няколко фактора пък ориентацията им в политиката (поне да знаят какво е ляво и какво е дясно) е точно нищожна, което води и ще продължава да води до избиране на грешните хора за управляващи. А разбира се крайните ефекти са тюхкането, бълването на празни приказки и липсата на каквито и да било действия.

И за да направим картинката още по-печална можем да прибавим и липсата на желание за иновативност, работа и поемане на отговорност у тези млади хора, които в крайна сметка с образование или без ще започнат работа. Йовко беше писал по тази тема…

И още нещо… Много българи казват “българите са зли/лоши/прости/…”, напълно изключвайки себе си. Аз не се изключвам, защото и аз допускам кофти правописни грешки, смятам бавно някои доста елементарни неща и прочие. Наистина преди години не ходих много на училище и почти не учех. Не знам дали съм жертва на това, че израстнах без родителско тяло около себе си, на това че държавата не става, на лошата образователна система или на собствената си глупост. И едва ли има значение. Разликата обаче между мен и много мои набори е, че аз искам да се променя, искам да съм образован… просто искам да знам. А те не искат. Наистина… просто не искат.

Leave a Reply

