Flying & Blasting

October 11, 2007

Онзи ден взех Лили 2.0.

Хардуера

Не стана да я взема за понеделник, както беше планирано, защото куриерите не успяха да докарат видео картата навреме в магазина, където ми я сглобиха. След това имаше друг проблем – като вадих записвачката от предната машина кабела на захранването ми се инати 10 минути и в крайна сметка съм повредил писалката. Трябваше да взема нова, в магазина имаха само IDE. И след това друг проблем – имам само един IDE слот. А имам два IDE хард диска с важни неща по тях. Съответно трябваше да вържа първо писалката, да инсталирам система, да изключа, вържа единия IDE диск, прехвърля неща към новия SATA диск, след това пак изключа, прехвърля нещата и от втория, изключа, вържа пак писалката. И всичко това за 3-4 часа. Откачих. Поне докато качвах щайгата по стъпалата направих малко мускули :-)

Софтуера

На единия хард имах някакъв Linux, който ми е необходим в работа. От там свалих FreeBSD 7.0-CURRENT snapshot. Инсталирах върху SATA диска, мина без абсолютно никакви проблеми. Инсталирах си текстов уеб браузър, IRC клиент, початих да се поразсеям, взех душ, направих кафе. Веднага след това ъпгрейднах системата и рекомпилирах ядрото и целия userland, за да махна debugging щуротиите (скорост ми трябва, няма да дебъгвам, недай боже да ми се наложи) и за да включа ULE scheduler-а, който наистина прави системата много по-бърза. Махнах каквото не ми трябва. Естествено трябваше да съм прецакан и точно когато вече завършваше компилацията на userland-а трябваше да тръгвам за училище. Като се прибрах всичко беше въпрос на 3-4 команди и две рестартирания. Изумих се колко е бързо. Сега сигурно линкукс зелоти и подобни ще ми се нахвърлят, но онзи Debian си беше по-бавен. Може да не съм изцъркал максимума от него, не познавам Linux системите (не, че толкова познавам FreeBSD, но все пак познанията и навиците ми са далеч по-големи), обаче си беше по-бавен. FreeBSD 7 с тия SMP новости направо лети на двоядрения процесор. Останах без дъх :-)

Докато съм на тази вълна да вметна, че нещото което наистина мразя в Linux е начина на конфигуриране на ядрото. Вярно – много неща поддържа, но може и много да се опростят menuconfig, oldconfig и там какво беше. При FreeBSD всичко е въпрос на един текстов файл, а не да си играеш два часа да търсиш в менюта и подменюта. Винаги ми е отнемало време и често оплесквам нещата. Може би проблема е в задклавиатурното устройство, знам ли.

След това беше време за Xorg. В портовете версията е 7.3. Изненадващо, nv драйвера поддържаше и картата и голямата разделителност на монитора ми (1650×1050) без проблеми. Все пак това не ми е достатъчно – заигравам се с Blender все повече, а и MPlayer сече и пищи (особено при HD филми, хех). Та се наложи да сложа бинарното петно на Nvidia. Тук проблем имаше. Порта не беше обновен, слагаше версия по-стар драйвер. Това принципно не би ми пречило, ако от Xorg не бяха направили всичките ABI промени в 7.3 и само последния драйвер поддържаше тези промени. Другия вариант беше да използвам стар драйвер и -ignoreABI опцията като си пиша startx, но не ми допадна. Изнасилих порта и ми свали, та и инсталира последния драйвер :-) Рестартирах, и – айе – всичко работи.

Междувременно си инсталирах Enlightenment и Firefox, след това останалите наща, които ми трябват. Останаха някои малки неща да доизпипване по конфигурацията на xorg и E17, ще ги правя тепърва. Също така трябва да направя нещо, което отдавна се каня. Есенно почистване на /home и да извадя около 10 компакт диска със стари бекъпи на разни стари неща и да си ги кача и подредя по новия хард.

TODO

Ще трябва да си купя още RAM, Corsair на 800 или 1066 mhz. . Кутията ми харесва повече от колко мислех и няма да я сменям за сега. Ще видим. Ще взема SATA DVDRW, и още поне един SATA хард диск. На него смятам да пробвам/уча Zfs и да го ползвам за storage/backup.

3 Responses to “Flying & Blasting”

  1. yovko Says:

    Честита нова… мацка ;-)

  2. luchko Says:

    Хехех :-) Мерси, мерси.

  3. atan Says:

    Е хайде, да “ти е жива и здрава”. Със здраве да си я ползваш:-)


Leave a Reply

