Интервю с Гуилермо Еспертино

July 28, 2007

Интервю с графичния дизайнер Гуилермо Еспертино, в което говорим за свободни алтернативи на големите, затворени програми за графична обработка.

Л: Преди всичко, бихте ли се представил?

Г: Казвам се Гуилермо Еспертино и съм от Аржентина. Аз съм графичен дизайнер и запален потребител на свободен софтуер. На 31 години съм и се занимавам с компютри от края на 80-те години на миналия век.

Л: Факт е, че малко дизайнери използват свободен софтуер в работата си в наши дни. Вие защо предпочитате FLOSS?

Г: Защото е предизвикателство, постоянно изненадва с нещо ново и приятно и е истинско удоволствие да работиш наистина свободно. Като дизайнер за мен е страхотно да мога да общувам с разработчиците за да докладвам за грешки в софтуера и да им кажа от какво имам нужда, за да може на по-късен етап да работят по молбата ми. В моята страна софтуерното пиратство е много често срещано и цената на софтуера съвсем не ме притеснява. Не съм избрал да използвам свободен софтуер, защото е безплатен, въпреки че е страхотно да имаш добър софтуер без да плащаш за него. А и ако в крайна сметка софтуерните производители решат да преследват и съдят хората с нелегални копия на техните продукти, аз ще спя спокойно.

Л: Значи все пак използвате FLOSS главно поради морални и философски причини. А от техническа гледна точка? Смятате ли че програмите за графика с отворен код могат да се конкурират със собственическите? Нека първо да поговорим за растерна графика – може ли The GIMP да се конкурира с Adobe Photoshop?

Г: В най-общи линии, да. Определено има нужда от някои подобрения, но и вече има някои предимства. Намирам инструментът Пътеки за значително по-удобен от този във Photoshop, диалогът за кривите също. Интерфейсът с отделните прозорци изглежда ужасно на пръв поглед, но когато човек свикне и си купи монитор с по-широк екран или два монитора се вижда светлина в тунела.

GIMP се нуждае от някои значителни подобрения за да се издигне в очите на дизайнерите: поддръжка на CMYK, поддръжка на 16 и 32 битови изображения, по-добри алгоритми за смаляване на картинките, както и няколко подобрения в интерфейса.

Л: А какво ще кажете за векторната графика?Какво мислите за Inkscape, има ли бъдеще и може ли да се конкурира с комерсиалните си еквиваленти като Adobe Illustrator и CorelDRAW? Има ли някакви преимущества и кои са нещата които не харесвате в програмата? В каква посока трябва да се движи проекта според вас?

Г: Inkscape е невероятна програма! Има отлични качества и вече е готова да се състезава с комерсиалните продукти. Inkscape расте много бързо – във всяка нова версия се добавят много и много добри нови възможности които лесно могат да засрамят Illustrator и CorelDRAW. Нека изброя няколко: диалогът “Подреждане и разпределяне” е просто най-добрия в света; Подреждането по мрежа и опциите за конфигурация на мрежата също е чудесен начин да се спести време; Новият инструмент за запълване с цвят на обектите (бел. ред. кофата), както и новите възможности за редактиране на преливки в обектите, които следва да бъдат представени във версия 0.46; възможността за прозрачност в един цвят в преливката, както и разбира се замъгляването на обекти. Преди използвах изключително Adobe Illustrator и останах много приятно изненадан когато преминах на Inkscape – самата програма е далеч по-лека и поведението й е някак по-гъвкаво. Отново, както и в GIMP има своите остри ръбове, но разработчиците са наистина много бързи и във всяка нова версия поправят впечатляващо количество бъгове. Смятам, че Inkscape ще стане най-добрия софтуер за векторна графика само след няколко години.

И Inkscape и GIMP имат се нуждаят от добра поддръжка на CMYK възможно най-скоро. Това е най-големият им недостатък за графичните дизайнери в сферата на предпечата. Но за уеб, за иконки и тапети, за видео – и двете са програми със сериозни възможности.

Л: А какво мислите за Xara Xtreme, Krita и други по-малки и по-млади свободни проекти за графично оформление и дизайн?

Г:Xara Xtreme притежава невероятен двигател за рендериране (бел. ред. CDraw), но за съжаление не е свободен софтуер. Inkscape има далеч по-добри възможности, но Xara печели от гледна точка на рендерирането. И докато Xara не издаде CDraw под свободен лиценз, Xara Xtreme не бива да бъде считан за свободен софтуер. Именно за това разработката на Xara LX е толкова бавна – хората не искат да работят по проекта. Частта, която те освободиха е ненужна без двигателя за рендериране. Дори да мигрират програмата към Cairo, Inkscape е по-добрата програма, така че не виждам някакво бъдеще във Xara като цяло.

Krita е хубава програма. Но интерфейсът й не ми допада. За малки програмки за рисуване предпочитам MyPaint и Gogh, които са наистина на ниско ниво но вършат работа. Krita изглежда като хибрид между софтуер за обработка на изображения и пакет за рисуване, напомня ми за Corel Photopaint. В действителност върши работа в някои сфери, но й липсват наистина много базови възможности. Например, човек не може да промени разделителната способност на файл – самата програма я слага на 72 DPI автоматично, което, по мое мнение е неприемливо за подобен род програми. В същото време обаче поддържа 16 битови изображения и CMYK.

Има няколко млади проекта, които наистина харесвам и се надявам да станат по-добри с времето. Това са Agave (програма за правене на цветови схеми) и Fonty Pytho, може би най-добрата програма за управление и организиране на шрифтове за UNIX-сходни системи. Също така не искам да забравям и два големи и прекрасни проекта – Blender и Scribus.

Л: Говорейки за Blender, какво ви е мнението за този софтуер? Всички знаем, че със сигурност е един от най-добрите свободни проекти въобще, но какви са вашите лични виждания – харесвате ли програмата, често ли я използвате и имате ли някакви критики или позитивни коментари?

Г: Blender е най-добрия свободен проект по мое мнение. Успехът се дължи на това, че разработчиците имат освен голям талант за програмиране, притежават и усет за изкуство, рисуване. Те са в постоянен контакт с художниците и това се отразява в поведението и интерфейса на програмата. Това е софтуер, който е изключително приятен за дизайнерите и инструментите в него за направени да повишат личната креативност у човека.

Използвах 3D Studio Max за много голям период от време, но от както преминах на Blender (преди около две години) никога не съм и помислял да се върна назад. 3D Studio Max ти казва как да работиш, а Blender просто те оставя да твориш. Гледахте ли филма на фондация “Blender” “Elephant’s Dream”? Аз направих няколко фотографии за текстурите и можете да прочетете името ми във финалните надписи. Бях в лек шок когато го видях. Това е свободното творчество – всеки допринася с нещо, макар и с нещо мъничко.

Л: Като заключение, какво ви липсва в свободните графични инструменти и смятате ли, че някой ден професионалните дизайнери ще се насочат именно към тях за да вършат своята работа?

Г: Смятам, че това ще се случи до две или три години. До това време свободните програми за графика не само ще настигнат комерсиалните, но и дори ще ги превъзхождат в някои отношения. Както казах и преди, поддръжката на CMYK, или по-скоро липсата на такава държи много дизайнери от предпечатната индустрия настрана. Някои проекти вече имат такава поддръжка, като например Scribus, и само имат нужда от някои подобрения и възможности за да могат да се конкурират наистина сериозно със собственическите програми.

Л:Нещо, което да съм пропуснал, но искате да добавите?

Г: Бих искал да добавя, че свободния софтуер ни принадлежи. Всеки потребител и разработчик го притежава. Така че, подобрявайки го чрез програмиране или като докладваме за грешки или като искаме да се добавят възможности от разработчиците, това всъщност показва че ни пука за това, което е наше. Пиратството е добро за корпорациите – то прави техните програми стандарт. В същото време обаче, същите тези корпорации криминализират използването на техните продукти без лиценз, и третират хората като престъпници. Мисля, че е време да спрем да използваме пиратски софтуер и да опитаме свободните алтернативи. И разбира се – да помогнем да ги направим по-добри.

Л: Благодаря ви за това интервю.

Г: И аз благодаря.

Advertisements

5 Responses to “Интервю с Гуилермо Еспертино”

  1. turin Says:

    Страхотно!
    Благодаря! :)

  2. tonitochev Says:

    Интервюто е супер.Ще мога ли да го ползвам в моят вестник за GNU/Linux ,който скоро ще види бял свят.(онлайн и pdf формат).

  3. luchko Says:

    Да, стига да спазваш условията на CC-BY

  4. atan Says:

    Благодаря и аз.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: