Карък

July 12, 2007

Преди два дни почти официално получих работа. Графично оформление на вестник и други misc работи – картинки, иконки, подобни. Става дума за същия работодател, за който писах преди – онзи, който иска от мен да работя с CorelDRAW. И съответно – Windows. Та див и щастлив, веднага след разговора с въпросния работодател отидох до един приятел да взема диск с Windows. Предварително си бях заделил 8 GB за инсталация, само чаках нещата да станат официални. А изчаквах, защото имах други проблеми и нямаше как да започна работа.

Та… През нощта след като изчетох малко документация по въпроса за FreeBSD/Windows dual boot, реших да инсталирам тази удивителна операционна система. Пъхам диска, показва ми дяловете, пускам го да форматира въпросния 8 гигабайтов дял като NTFS. Отне поне 7-8 минути, което е просто ненормално бавно. За същото време ще форматирам 120 GB като UFS. Както и да е. Искаше да рестартира, рестартира си. Оказа се че си е сложило зареждач на MBR и първо се пуска Windows. И това добре – ще го оправя после. Та започва да си инсталира там разни неща, нещото което ме възмути първия момент беше че пише “installing devices”, а не “Installing device drivers” – това са две коренно различни неща. Но карай. Microsoft – простено им е. Та инталира си и изведнъж се появява Син екран на смъртта – бам, грешка. Стоя, гледам умно две минути и решавам, че диска нещо не е в ред. Оправям boot флага да е на първия дял от ad0s1 през Fedorа, пускам FreeBSD, свалям втори диск – Windows XP SP2 от юни. Свалям, изпичам диска, пъхам, почва да си инсталира наново. Дрън – абсолютно същата грешма на същото място. Пробвам втори път от отчаяние и… Не можете да познаете какво се случи. Компютърърт спря, замириса на изгорени платки… Дъното изпуши. Буквално. И пушак имаше. Нямам думи да опиша как се почувствах в този момент… Беше пет сутринта, и от тогава до тази сутрин не ми стигаше речника за псувните дето ги бълвах по Microsoft и шибаната им операционна система. Нямам идея какво се случи и как по дяволите ми изгори дъното – това е повече от кориоз.

По обед звъня на майка ми, обяснявам й… Добре, че из дома има малко пари. Отивам във фирмата от където бях взел дъното да ми го подновят. Там обясняват, че трябва да се прати до София, където като чуели “изгоряло” и трудно се захващат да го оправят, били мързеливи и евентуааално ако се навиели да го оправят или подновят – щяло да стане до две седмици. Аз до днес трябва да съм готов с дизайнът-мостра на вестник. Псувам, псувам. Връщам се у дома, взимам пари, айде пак в магазина и си купувам ново дъно – няма как да чакам две седмици и то дори да не знам дали си струва чакането. Новото дъно поддържа само DDR2 рам чипсети и трябваше да сменя RAM-та. Замених двете ми плочки (512, 256 DDR400) и доплатих за един гигабайт DRR2. Смених и захранването.

Всъщност, дъното се оказа добро – с вградена Intel видео карта, далеч по-добра и с далеч по-добър драйвер в Xorg от старата ми GeForce4-ка, която ми служи предано 4 години. Аудио картата също е много добра – Intel High Definition Audio, което с моята аудио система се върже перфектно. Дъното е Gigabyte 945GZM-S2 и поддържа два Core2Duo процесорите – такъв смятам да взема някой ден, надявам се близките месеци.

Та след нерви и псуване се прибирам. Оказа се че съм омазал дяловете и boot флаговете и при зареждане FreeBSD не може да си намери root дяла. Опитах да го оправя, навярно можеше да се оправи, но просто не знаех как. И все още не зная. Преинсталирах. След това 3 часа се опитвах да разбера две неща: 1) Защо AGP не се показва и няма /dev/agpgarp (и съответно Xorg не иска да върви с i810 драйвера, който е за моята карта); 2) Защо го няма драйвера за HDA (звуковата карта).  След дъгли премеждия и разговори във #FreeBSD, #FreeBSD-GNOME и #xorg (благодаря, хора!) се оказа че трябва да мина към -STABLE бранша (аз все още бях на 6.2-RELASE). Съответно компилации, глупости…  Не разбрах защо AGP иска да мигрирам към стабилния бранш , а проблема със звука беше, че драйвера snd_hda беше добавен преди два-три месеца в -STABLE. Както и да е, оправих се.

След това още малко проблеми със системата, но те са тривиални.

Сега, след като вече не помня кога за последно спах и колко литра кафе погълнах през последните 72 часа си върша работата в Inkscape. Ще дам на шефа SVG и PNG файлове. Дано SVG-то да няма проблеми като се отвори в CorelDRAW – обикновено има малки спънки при слоевете, филтрите и предполагам на други места. Всъщност, CorelDRAW въобще няма поддръжка на SVG филтри , но това е съвсем друга тема.

Та… В момента дооправям системата… И съм просто без думи. Чудя се, как ще се навия отново да инсталирам Бозата – вече ме е страх даже да погледна диска с надпис “WinXP”.

Съвет: освен ако наистина, ама наистина не ви се налага да използвате Windows поради някаква много важна причина – не го използвайте. Това не е таралеж в гащите, а направо боздуган в задника. За втори път в живота си инсталирам това нещо – първият беше преди 3-4 години… Просто нямам думи колко е нищожна, грозна, бавна, […обидни думи, псувни] и най-вече – опасна (дори неинсталирана)  е тази “система”.

А аз навярно ще се насоча към някой емулатор – VMWare, Qemu, Xen… Дано така да работи. Инак не знам как ще се оправям…

10 Responses to “Карък”

  1. Петър Says:

    Искам да кажа две нещица:
    1. Вероятността уиндоус да накара дъното да изгори клони към 0. Не вярвам проблемът да може да се дублицира, ако изобщо това е била причината; при това още по време на инсталация, по-сокро просто му е дошло времето.
    2. Много правописни грешки правиш, ползвай firefox има в него вграден spell checker. Дори и за български:) А ако блогваш с някакво друго средство, просто няма начин да няма проверка на правописа.

    Поздравления за работата

  2. Ичко Says:

    Като почнеш да пишеш на твоя език ме убиваш :-Р Ако знаеш на село какви дъждове, какъв град набива, ти…

  3. luchko Says:

    Дъното беше чисто ново – купих го през април…
    А правописните грешки… Просто някои хора са били твърде глупави преди години и не са посещавали часовете по БЕ :-) Ще си намеря някое речниче да ме поправя.

  4. luchko Says:

    Всеки с проблемите си, Илията… Всеки с проблемите си. :-D

  5. ВП Says:

    Така е като слагаш пиратски дограми!! ;)

  6. atan Says:

    Какво значи, “Ако не ги мързи!”? Щом дъното ти е чисто ново, имаш поне (казвам поне) година гаранция. Можеш да им теглиш едни добри “майни”. Иначе, честито за новия хардуер.
    А вероятността прозореца да ти е изгорил дъното е много ама много малко верятна:-) Интересно, имам две операционни системи, (в момента 3) и никоя не прави проблеми. Нито Уиндоус, нито FreeBSD, нито Убунту:-)

  7. luchko Says:

    Те щяха да го оправят/подновят, просто щеше да отнеме поне 2 седмици. Не можех да чакам толкова.
    И просто не мога да си обясня как дъно на 3 месеца ще изпуши ей така от нищото баш когато инсталирам Win, който пуска BSOD за 4ти път?
    А ти явно имаш късмет със системите… Не знам как го правиш.
    Аз мразя Дограмата. И Дограмата ме мрази.

  8. Сево Says:

    Човече уби ме с тоя пост! Миналата седмица и на мен ми изгоря дъното по време на инсталация на уин! Без шеги… днес получих новото! А беше кораво дънце ASUS A8N-SLI… :) Разбирам какво ти е и сега като разбирам че е от Бозата направо нямам думи!

  9. atan Says:

    They all do love me:-)


  10. […] примерно), а преди когато бях кандидат-потребител имах невероятни проблеми. Сега за щастие извадих повечко късмет и ето, че имам […]


Leave a Reply

