Дилема

May 15, 2007

Днес бях на интервю за работа… За дизайн става дума. Работодателя каза, че е почти невъзможно въобще да си намеря работа ако работя с Inkscape/GIMP, а не с CorelDraw/Photoshop (или подобна комбинация). И е прав.
Посъветва ме да си инсталирам Windows и горепосочените програми. И съвета му е правилен (от чисто дизайнерска гледна точка), просто аз от инат да отстоявам принципите си до сега не го направих, а работих само със свободен софтуер…
Сега се чудя… Да предам принципите, които градих две години (да използвам Свободен софтуер заради свободата, заради морала, който проповядва, прочее) за добрите пари и бъдещето ми като дизайнер (защото каквото и да става, където и да ида – положението е Mac/Windows, Adobe/Corel) .. Или да си остана в това положение и да кретам с малки поръчки и непостоянна работа…
Мисля, че съм склонен на първото… Колкото и да е трудно. И зная, че решението е изцяло мое и само аз трябва да го взема, но все пак моля за съвет всички четящи ме от Българската свободна планета и изобщо всеки, обвързан по някакъв начин със Свободния софтуер (изключвайки всички хлапета “Аз ползвам Linux, майна, виж ме ‘къв съм разбирач”, каквито се надявам да не ме четат).
Софтуерната ми свобода или парите?

8 Responses to “Дилема”


  1. Въпросът е риторичен. Парите, разбира се. Поне докато не натрупаш толкова, че да правиш само онова, което ти харесва.

  2. Ивайло Вълков Says:

    Както сам си казал сам – ти трябва да решиш. Какво си готов да жертваш и на каква цена. Доста философско става :) Тъжното в повечето случаи, е че работодателите изискват работа с точно определен продукт (не става дума за дизайн само) без значение дали може да се свърши и с друг. Има дори такива, които не знаят защо точно изискват продукта. Пред много голяма дилема си изправен наистина. Може би има някакъв междинен вариант. Аз лично бих се опитал да се придържам към Свободния софтуер, но едно е на приказки друго е когато дойде реалната ситуация и момента за вземане на решение. Успех в избора.


  3. Мисля, че може да си намериш работа и само s ФЛОСС решения.

  4. turin Says:

    Аз съм в такава позиция почти постоянно. Моят съвет е да не предаваш нещата, в които вярваш – ако това са парите, няма нищо срамно, нито пък лошо. Ако виждаш по-голямата ценност в това да останеш в свободния софтуер – не е страшно, според мен в съвсем скоро време ще започне да се намира работа и за дизайнери с Gimp/Inkscape/Blender. Особено ако има повече хора, които ги използват и се опитват да си намерят работа ;)
    Работодателите в общия случай са си в голяма степен идиоти (айде сега да не ми се обиди някой бивш от моите) – за теб е важно да развиваш усета си за визия и да подобряваш рутината си в достигането й чрез програмите за обработка. Всичко друго е шефска измишльотина – ако наистина те цени някой “мениджър” като креативен дизайнер, него ще го интересува креативната работа и ще остави на твоя личен избор подроба на инструменти. Няма да ти се бърка какви четки да ползваш и как да разреждаш боите, един вид – това не го засяга истински.
    Има един друг момент – на почти всички места, където се работи в офис, със старши разработчик/админ/дизайнер и с мениджър на главата се робува на такива неща – шефът да ти се бърка в избора на инструменти и в начина ти на работа.
    Най-добрият вариант според мен е да търсиш отдалечена работа и да се настроиш на такъв режим, при който да си продуктивен и креативен вкъщи. И съответно да имаш пълната свобода в избора на инструментите си. А също – и на работното си време. Много ниска е културата на работодателите у нас, когато став адума за специалисти на свободна практика, но такова работене е в пъти по-удовлетворяващо.
    В началото има трудности – бавно се набират поръчки, бавно се градят работни контакти, доста често трудно се закърпва и бюджетът – но по мои наблюдения това е най-много година, година и нещо. След това лека-полека човек става и търсен, и ценен. А и ти имаш вече градено име в средите на Enlightenment.
    Не говоря от личен опит – аз съм на свободна практика от има-няма два месеца и все още едвам закърпвам положението с по някое малко PHP-сайтче. Но познавам едно момче, което е точно дизайнер и от няколко години работи така. Първата година е било трудно. Сега сам си е шеф, може да си позволи дори да отклони поръчки, може да си позволи и да прехвърли нещо малко на други хора, когато е зает.
    Иначе да натрупаш пари с работа по неинтересни ти неща, за да може после някой ден да се занимаваш с интересни – не става, наистина. Опитах го наскоро.
    Ти си решаваш – аз понеже питаш :)

  5. skoklyo Says:

    Не виждам защо е нужно да предаваш каквото и да е. Най-удобно би било да имаш отделна машина с уиндоус, корел и ала-бала за работа, за да не нарушаваш собственото си open-source жизнено пространство. Това са просто инструменти. А парите ще ги избиеш с по-обилната работа все пак. И малко по малко ще ти се удаде възможност да наложиш и своето виждане накрая, засега обаче може би е добре да бъдеш по-гъвкав. Я виж как твърдоглавието издъни Хитлер при Сталинград :))

  6. Евгени Says:

    Няма как да избягаш от “Фотошопа”. Дори и в мойта фирма работим само на свободен софтуер, но дизайнера е под прозорци със споменатата програма. Жалко, че не го написа това преди няколко седмици (вече наеха дизайнер). Можеше да дойдеш тук на интервю и да си бачкаш с GIMP :) И все пак.. потърси и други фирми. Има търсене достатъчно и имаш възможност да си избираш фирмата, след успешно интервю.

  7. PeterStJ Says:

    Аз се лутах по разни фирми цели 3 години преди да си намеря фирма в която се работи със свободен софтуер (изцяло), само счетоводството имат Уиндоус системи и управителя. Но беше много трудно, години човъркане, натрупване на знаяния, отиваш някъде, правиш им всичко, накрая… аха е то това линукс било хубаво нали, много яко, безплатно и тн… мерси нали, ама …

    Както и да е, що се отнася до дизайна… мисля, че в крайна сметка нямаш избор; поне докато не са напълно съвместими форматите. Да речем, че със свободния софтуер макар и с повече усилия можеш да постигнеш същия краен резултат както с Корел/Адоби, но ако не е преносима работата ти…. сещаш се.

    Пример от моята практика, пращат ми 3 картинки запазени в фотошопския формат, на тях фона изглежда червен, аз си ги отварям експортвам към JPG и всичко нормално нали, след 5 миндва шефа, абе защо всички картинки са с червен фон? Ми викам така ми ги пратиха. Обаждам се на дизайнера,а ами то тук има едно нюансиране във фотошопа…. той ми ги експортва на ново в тиф и аз от там.. и бля бля, не е невъзможно но се губи време, а това най-често значи пари. Просто това е реалността. Истината е че няма база за линукс. Аз съм напълно съгласен да използвам платен софтуер но да е написан свястно за линукс! Е, хубаво би било да има подходящ лиценз който да позволява да изменяме кода лекинко така, вътрефирмено… да речем лиценз който да казва, ако сте си платили всичко, можете да гледате кода и да пишете там вътре бози, но нямате право да го разпространявате. Това мен лично ме устройва. .. не знам за другите “свободни”:) Ако решиш да останеш само със свободния софт – успех:)

  8. luchko Says:

    Значи, работодателя хареса нещата ми, но както PeterStJ каза, проблема е най-вече във файловите формати.
    Растерните – както и да е. Експортирам от GIMP към PSD и “лека вечер вам желая” – проблемът е нулев.
    Векторите обаче са голям проблем… Първо че SVG е доста “интернетски” за сега поне, второ че поддръжката му у собственическите продукти съвсем не е на 100%. Особено в по-старите версии. И сега си представете, че направя картинка къдо използвам Blur филтър… Абсурд е да стане. Да не говорим, че има проблеми със слоевете, което също съвсем не е малък проблем.
    Та… Идеята с отделна машина ми мина през главата.. За сега не мога да си го позволя, може би ще взема по-малък твърд диск и там ще инсталирам боза. Поне на първо време докато събера пари за втора щайга.
    Утре все пак ще ида на второто интервю, където човека ми каза да нося диск с няколко векторни и растерни изображения (със слоеве и т.н.) за да видим дали има проблеми с четенето под Win. Също трябва да нося и няколко рисунки… И прочее.
    А, и да уточня – аз не съм уеб дизайнер. Прост художник съм, макар и да имам някакви познания по (D,X)HTML и CSS, но те са по-скоро обща култура.

    P.S.
    Вени, благодаря ти.


Leave a Reply

