Distrosurf

March 11, 2007

И така… След като си свърших работата, която можех да свърша само с GNU/Linux, реших да изпробвам още няколко дистрибуции, освен SourceMage. Просто ей-така, за да видя коя каква е, има ли хляб в нея, защо и прочее.
Та значи, повлиян от Йовко и Пейо, реших да инсталирам Fedora. Всъщност, и преди бях инсталирал и използвал Fedora, не бях останал с особено приятно впечатления, и все пак реших да дам втори шанс, така да се каже. Инсталацията мина съвсем без проблеми, след няколко минути имах Xorg и Firefox. След още няколко вече имах Enlightenment, инсталиран от пакети. Оказа се, че пакетите са остарели, писах на човека, който поддържа хранилището (което, разбира се, е неофициално), той отвърна, че няма време и скоро да очаквам обновени пакети. Прибегнах до компилация, разбира се. Което не ми пречи ни най-малко. Поразцъках… Значи, все ми се струва че точно Fedora не използва принципа KISS – Keep It Simple, Stupid. Който си е фундаментален за UNIX и сходните с UNIX системи… Каквито всъщност са и GNU/Linux дистрибуциите. Преди всичко, самата думичка “Core” ме навежда на мисълта за съвсем стеснена група от неща. В случая – програми и библиотеки. По моите разбирания, Fedora Core би трябвало да включва само базова система, а всичко останало да си е в Extras и хилядите други RPM хранилища. Уви – в Core има даже GTK+. Всъщност, Anaconda има и GTK+ фронтенд (как се превежда това?) което прави дистрибуцията лесна за инсталиране. Само че си задавам въпроса… Дали пък като се опитват да направят една сложна система лесна не я правят още по-сложна? Изтраях и поразгледах няколко дни. Дори ядро не прекомпилирах – нямаше смисъл. Вървеше добре, но не това е моята дистрибуция.
След това беше ред на Arch Linux. Една наистина много хубава дистрибуция. Който иска наистина простичка система, която кротко да си използва пакети с наистина прекрасен мениджър, какъвто е Pacman – това е избора. Лично аз я препоръчвам. Бих я използвал, но и там намерих кусури – преди всичко, някои от пакетите не са особено стабилни. Но то това го има навсякъде. На мен само K3b ми направи проблем. Другото е, че очевидно имат недостиг на огледални сървъри и връзката към основния направо ме убива. В пъти по-бавна от връзката ми към други сайтове. Освен това като че ли твърде много използват /opt – например, всички програми де що са на Mozilla са в /opt/mozilla/ и съответно вече в bin/, etc/, и т.н. Същото важи и за някои програми на GNOME, KDE и т.н. Всъщност, много програми. Това принципно не ми пречи, но като тръгнат да се стартират програми трябва да се рестартира обвивката, за да хване промените в променливата $PATH. Което също не е чак кой знае какъв проблем, но все пак ме издразни. Иначе дистрибуцията е много хубава, наистина.
Дойде ред на една дистрибуция, която винаги ми е правила много сериозни проблеми и винаги съм я намирал за предизвикателство – Gentoo. Значи, преди години някак си ядрото което е на самия “жив диск” гърмеше като тръгнех да разархивирам нещо голямо. А при инсталация на Gentoo (поне традиционната) има точно два, но много фундаментални за цялата работа архива – stage (аз най-често ползвах stage3) и Portage. Оказа се уж повреда в RAM-а ми, но очевидно не беше, тъй като всичко друго си вървеше чудесно. Сега нямах този проблем, но като пъхна LiveCD инсталатора или самия минимален LiveCD не ми засича USB устройствата. Тоест, не че не ги засича, а… За да се използват трябва да извадя и вкарам отново кабелите. В моя случай тези устройства не са маловажни – клавиатура и мишка :-) Нищо де, това го преодолях. Инсталирах системата. След това имах камара проблеми с DHCP клиента (оказа се, трябва да инсталирам нещо, наречено coldplug) и отново, дори при вече инсталирана система имах същия проблем с USB у-вата. Поиграх си да го оправя, но така и не открих решение на проблема. Всъщност, така и не разбрах какъв беше този проблем… Инак, Portage е нещо хубаво… Навярно защото е базирано на Port системата на FreeBSD… ;-) Също така тази дистрибуция има наистина внушителна документация – и официална и неофициална. Което е един голям плюс, със сигурност при това. Друго нещо, което не харесвам на Gentoo са потребителите. Както се изрази един пич: “Изпълнени с тостерон тийнейджъри, които слагат зверски CFLAGS променливи, и ако евентуално не потрошат системата, което се случва твърде често само разправят как имърдж-ват това и онова и как системата им хвърчи”. За последното не съм особено съгласен, между другото. Значи, друго, което ми хареса в Portage e USE променливата, чрез която се контролират зависимостите на всеки ebuild. Но това не е чак толкова иновативно – този проблем е решен по малко по-различни начини във всички “source-based” дистрибуции, както и в *BSD. Просто USE променливата дава повече мощ, но това при всички положения си е нож с две остриета – и то големи и много остри. Ако не се внимава, може да унищожи цялата система.
Отегчен, реших да мина на нещо hardcore. А именно… Linux From Scratch. Не, че имам намерение да използвам нещо такова за постоянно, просто исках за опита. Коментара ми тук ще бъде кратък: сложно е, но много се научава. Аз в действителност вече знаех много от нещата, но и научих нови. Препоръчвам на всеки със средни познания, който има по-мощна машина и иска да разбере как работи една GNU/Linux операционна система в детайли.
Инсталирах за няколко дни, след това използвах ден-два и се върнах при любимата, обичана FreeBSD. I am happy now. :-)
И такова… Всъщност, това “сърфиране” беше и една от причините толкова време да не пиша в блога си. Все ме мързи да оправя xorg.conf та да сменям клавиатурните подредби. Просто лош навик.

One Response to “Distrosurf”

  1. atan Says:

    “If you know RedHad/Fedora, you know only RedHat or Fedora. Knowing any other distribution – you knwo them all” ;-) Забравих от къде е цитата. Федора отдавна спря да ми прави добро впечатление.


Leave a Reply

