Миграцията

December 8, 2006

И така…

Преди всичко, нека започна с това защо всъщност мигрирах към GNU/Linux.

Преди няколко дни проведох един напълно случаен разговор с Браян, който пък съвсем случайно спомена коя дистрибуция използва – CRUX. Даде ми хипервръзка към официалния сайт и попрочетох малко. Всичко, което беше написано там ми хареса много – не вярвах че все още има дистрибуции, които да се държат като UNIX системи.

Аз рядко взимам недообмислени решения, но в този случай ми прещрака и мисълта да изпробвам това нещо ме завладя. Замислих се кои биха били плюсовете и минусите. Та… аз по принцип обичам малките общности. По-приятни са. CRUX има доста добра, макар и малка общност (поне в IRC канала). Това означаваше, че бих имал далеч по-големи шансове да получа помощ, в сравнение с #FreeBSD (irc.freenode.net) където има минимум 1000 човека постоянно. Също така имам по-големи шансове за “професионална реализация” – и това пролича още преди да съм инсталирал дистрибуцията: бях в канала и поразпитвах това-онова (кое как работи, защо) и (отново) случайно се намерихме с един тип (след като един познат от канала на Enlightenment, който по някакъв неведом път беше и в канала на CRUX ме представи), който търси графичен дизайнер. Все още не е сигурно на 100% че ще работим заедно, но това е едно добро начало.

Малък проект, създаден и поддържан от доста интелигентни хора.

Всъщност, целта на CRUX не е да е най-популярната дистрибуция. Аудиторията е стеснена до опитни потребители, които знаят какво правят. Това ми харесва.

Та така… купих си няколко диска и направих резервни копия на всичко важно по твърдия диск и инсталирах. Така де, опитах да инсталирам. Самата инсталация предполага, че знаеш кое как се прави, а честно казано бях забравил какво представлява компилиране на Linux ядрото… Тъй като бях лишен от време инсталирането и конфигурирането ми отнеха три дни. Бог да благослови онзи, който е измислил chroot… Няколко пъти сгреших при компилирането на ядрото, и веднъж в разделянето на диска. Добре ще е да спомена, че на самия инсталационен диск се намира и наръчника, което беше добре дошло.

След самата инсталация най-много зор видях със звука. Докато разбера, че всъщност е по-добре ALSA, OSS емулацията и драйверите да се компилират като модули… :-) Е, сега поне всичко работи, макар и след много мъки.

За тези, на които им пука какво всъщност ми харесва в CRUX и защо, сега ще напиша няколко реда.

Концепцията “прави го простичко” (a.k.a. KISS – Keep it simple, stupid) е приложена абсолютно навсякъде в системата и в процеса на разработка. Ето това се казва GNU/Linux система, която се държи като UNIX.

Всичко се компилира и инсталира от оригиналния изходен код, чрез система от портове, подобно в BSD системите. :-)

Простота, а не автоматизация.

Направена за опитни потребители, които да си четат документацията… а и да са в състояние да пишат такава.

Без излишни конфигурационни файлове, без излишни директории и без излишна документация (т.е. всичко извън man не се слага). Дори няма локали – тоест, има, но не се инсталират mo файловете.

Само последните стабилни версии на програмите влизат в официалните портове. Самите портове не са много на брой, но са напълно достатъчно.

Самата система може да се разширява лесно.

Активна общност от сътрудници, които не са в основния екип от разработчици.

Със сигурност ще пиша още доста по темата за CRUX, но това е за сега.

Leave a Reply

